גאות ושפל וגלישה

ההנאה מגלישת גלים בכל זמן נתון מושפעת מגורמים רבים – אחד מהם הוא מחזורי הגאות והשפל שמאפיינים כל חוף וחוף.

חשוב להדגיש: ישנם חופים שבהם תנאי גלישה אופטימליים מתפתחים בזמן גאות וישנם חופים שבהם כדאי לגלוש דווקא בזמן שפל. בנוסף ישנם הבדלים בין החופים השונים מבחינת עוצמות הגאות והשפל, כשבחופי האוקיינוסים ישנם הבדלים משמעותיים בין הגלים בזמן הגאות לבין הגלים בזמן השפל, ואילו בים התיכון (הכלוא בין שתי יבשות) ההבדלים פחות דרמטיים.

מהם בעצם הגאות והשפל?

מחזורי הגאות והשפל הם תופעה שבה גובה פני הים סמוך לחוף עולה או יורד בזמנים קבועים, כשהסיבה לכך היא הסיבוב של כדור הארץ סביב עצמו בשילוב הסיבוב של הירח – בגלל סיבובים אלה כוח המשיכה שמפעיל הירח על המים משתנה (בהתאם למרחק ממנו), בעוד הכוח הצנטריפוגלי שמופעל על המים בשל סיבוב כדור הארץ נותר קבוע. כתוצאה מכך גם הגאות, שהיא ההפרש בין הכוח הצנטריפוגלי לבין כוח המשיכה של הירח, משתנה.

בדרך כלל ישנם שני מחזורי גאות ושפל מדי יום, ובנוסף מושפעים הגאות והשפל גם ממצב הירח ביחס לשמש: כשהירח מלא הגאות משמעותית יותר (כלומר ההפרש בין מצב הים בזמן גאות למצב הים בזמן השפל הוא הגדול ביותר), וזהו המצב גם במהלך מולד הירח (כשהוא "ריק").

כמובן שאין צורך להיכנס לחישובים פיזיקליים ואסטרונומיים מסובכים כדי לדעת האם בנקודת זמן מסוימת בחוף ספציפי צפויים שפל או גאות – ישנם לא מעט אתרי אינטרנט שעוזרים לגולשים ומספקים להם מידע מפורט אודות שיאי הגאות והשפל בחוף האהוב עליהם בכל יום ויום, וגולשים מנוסים יודעים להסתמך עליהם ולתזמן את הגעתם לחוף בהתאם.

איך משפיעים גאות ושפל על הגלים?

כאמור לכל חוף מאפיינים ספציפיים משלו, ובהתאם השפעת הגאות והשפל על הגלים ועל תנאי הגלישה משתנה, אבל ככלל בזמני גאות הגלים המגיעים אל החוף הם מתונים יותר ורכים יותר. בנוסף הם גם נשברים בקרבת החוף, כשהסיבה לכך היא שגל נשבר כשהוא מתנגש בקרקעית של הים, ובזמן גאות מפלס המים עולה ועל כן נקודת השבירה סמוכה כל כך לחוף.

מאפיין נוסף של הגלים בזמן הגאות הוא השבירה האיטית יחסית שלהם (במהלך השפל יותר מים חוזרים אחורה אל עבר הגלים ועל כן הם נשברים מהר יותר ובבת אחת).

תוך כדי גאות רווחת התופעה של גלים חוזרים, וכן של גלים הפוכים – גלים שנוצרים בשל פגיעת המים בסלעים או גבעות חוליות והדיפתם חזרה אל עבר הים.

לעומת זאת בזמני שפל, הגלים – שוב, בדרך כלל – תלולים יותר ונקודת השבירה שלהם רחוקה יחסית מהחוף. מאפיין אחר של גלישה בזמן שפל הוא נטייה חזקה יותר לסחף פנימה אל תוך הים, אלמנט שמקשה על הגולשים. כשהחוף בו גולשים מתאפיין בסלעים רבים, חלקם נחשפים בשעת השפל וגם מרכיב זה חשוב לקחת בחשבון כשמתכננים מתי להגיע לחוף.

בכל מקרה חשוב מאוד להבין איך בנוי החוף הספציפי אליו אתם מגיעים כדי לגלוש – בין אם בעזרת גולשים ותיקים שכבר מכירים כל סנטימטר בחוף ויודעים איך משפיעים עליו הגאות והשפל, ובין אם בעזרת אנשי מקצוע בתחום הגלישה.

השפעת הגאות והשפל בחופי ישראל

בחופי ישראל כאמור ההבדלים בין גאות לשפל אינם מאוד משמעותיים, אם כי חלק ניכר מהגולשים, ובפרט אלה המנוסים שמחפשים את תנאי הגלישה האופטימליים, כן מייחס משמעות גם לנתון זה, ובפרט לא מגיע לים במועדי שיא הגאות או שיא השפל אלא ביניהם.

הגלשן של ג'ט סרף אינו מושפע מגאות, שפל, רוח, גלים או כל גורם טבע אחר – ומספק חוויה אולטימטיבית בכל מצב ובכל מזג אוויר.

 

אולי יעניין אותך קריאה נוספת על:

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *