התנאים האולטימטיביים לגלישה

גלישת גלים מעניקה לכל מי שעוסק בכך חוויות מלהיבות, ומהווה גם פעילות ספורטיבית מעצימה, אבל כדי שאפשר יהיה ליהנות מהחוויה נדרשים תנאים מתאימים – ולמעשה מרכיב בלתי נפרד מההנאה הוא לדעת שישנם תנאים אולטימטיביים לגלישה או להגיע לחוף "שלכם" ולהבין שעכשיו כל המרכיבים שיוצרים גלים מושלמים קיימים – וכמובן לרוץ למים, לגלוש ולהתמלא סיפוק ואושר.

הגורמים העיקריים שמשפיעים על איכות הגלים, ובהתאם על חווית הגלישה עליהם, הם הרוח, מחזורי הגאות והשפל, התפתחות סערות בלב ים, קיומם של שוברי גלים או מזחים, הטמפרטורה של המים ועוד. לשמחת הגולשים מידע עדכני ומפורט אודות כל הנ"ל ניתן למצוא בלא מעט אתרי אינטרנט וכך לדעת מראש מתי מתפתחים התנאים האולטימטיביים לגלישה ולהיערך בהתאם כדי לא לפספס ימים כאלה.

גובה הגלים ותדירותם

באופן טבעי הפרמטר הראשון שאותו בודקים הגולשים הוא גובה הגלים – ויחד איתו את התדירות שבה הם מגיעים.

לגבי גובה הגלים חשוב לזכור שיש הבדל בין גולשים מתחילים לבין גולשים מנוסים, וכך למשל עבור מי שעושה את צעדיו הראשונים בעולם הגלישה גם גלים של 70 ס"מ יספקו חוויה מעצימה, אבל גולשים מנוסים מצפים לגלים של לפחות מטר או שניים. עוד כדאי לדעת שישנן שיטות שונות למדוד את גובה הגלים (שמשתנה בהתאם למרחק מהחוף וגם לנקודת המבט, ובפרט האם מודדים את גובה הגל כפי שהוא נראה מהחוף או כפי שהוא נראה מהים, כלומר מלפנים או מאחור) ועל כן אי אפשר להסתפק בנתון המספרי אלא יש להתעמק מעט ולהבין את המשמעות המלאה שלו.

מבחינת תדירות הגלים, ככל שמחזור הגל גבוה יותר כך תנאי הגלישה טובים יותר, ובהתאם "גלים של 1.5 מ' כל 10 שניות" מספקים חווית גלישה משובחת יותר מ"גלים של 1.5 מ' כל 5 שניות" (בישראל מחזורים של 10-13 שניות נחשבים ארוכים מאוד, באוקיינוסים הגדולים ייתכנו גם אינטרוולים של 20 שניות). הסיבה לכך שאינטרוול גדול יותר מייצר תנאי גלישה טובים יותר היא שמרווח משמעותי בין גל לגל מאפשר לכל גל לצבור יותר אנרגיה, וכך הוא יציב יותר וכן קל יותר לעלות עליו.

רוחות

כיוון הרוחות משפיע על אופי הגלים ולכן הוא גם הוא חשוב מאוד.

תנאים אולטימטיביים לגלישה נוצרים כשהרוח נושבת מהחוף אל הים, וכך יוצרות גלים חלקים ו"נקיים". רוח שכזו – שנקראת אופשור (Offshore) – גם מחזיקה את הפסגה של הגל למעלה בטרם יישבר ומאפשרת גלישה כיפית במיוחד.
רוח מהכיוון הנגדי, כלומר מהים אל החוף, נקראת אונשור (Onshore) והיא פחות אהובה על הגולשים שכן היא "מבלגנת" את הגלים וגורמת להם להישבר מוקדם מדי.

גם רוח שהכיוון שלה מקביל לחוף, ואשר נקראת קרוסשור (Cross-shore) אינה אופטימלית – גם היא שוברת את הגלים בצורה "לא נקייה".

בארץ רוח אופשור היא רוח מזרחית, רוח אונשור היא רוח מערבית ורוחות קרוסשור הן רוחות דרומיות או צפוניות – ובהתאם התנאים האולטימטיביים לגלישה הם כשיש רוח מזרחית.

הכיוון של הסוול

פרמטר נוסף שמבטיח חווית גלישה אולטימטיבית הוא הכיוון של ה-Swell – אותה מערכת גלים שנוצרת בלב ים בשל סערה ונעה אל עבר החוף. סוול אופטימלי בישראל הוא סוול מערבי. לעתים ייתכנו סוולים דרום-מערביים או צפון-מערביים ויש להתאים את הגלישה לזווית המדויקת של שבירת הגלים אל החוף.

גאות ושפל

כל חוף מושפע אחרת מגאות ושפל – ישנם חופים שבהם זמני השפל הם הטובים ביותר לגלישה וישנם חופים שבהם מומלץ לגלוש בזמן גאות. בכל מקרה כדאי להכיר את החוף האהוב עליכם (בעזרת גולשים אחרים או מידע מקצועי) ולתזמן את הגעתכם אליו בהתאם.

ויש עוד אופציה, שמבטיחה תמיד תנאים אולטימטיביים לגלישה, בכל מזג אוויר, בכל גובה גלים, מצב רוח וגאות/שפל – הגלשן של ג'ט סרף, שאינו מושפע מתנאים סביבתיים אלא מבטיח חוויה מלהיבה במיוחד בכל זמן.

 

אולי יעניין אותך קריאה נוספת על:

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *